صفحه قبل 1 ... 15 16 17 18 19 ... 21 صفحه بعد
هر چی بخواهید. در این وب شما هر مطلبی رو از هر موضوعی میتونید ببینید.
| ||
|
ترتیب نزول سوره های قرآن چه بود و نویسندگان وحی چه کسانی هستند؟ مطابق انچه مورخان اسلامی نوشته اند،نخستین سوره ای که بر پیامبر نازل شد،سوره ی(اقرا باسم ربک الذی خلق)بود و آخرین سوره،سوره ی توبه بود.مضامین این دو سوره نیز این مطالب را تایید می کنند.در مورد نگارش قرآن در زمان پیامبر (ص)باید بگوییم فعده ای از برجسته ترین صحابه ی پیامبر، آیاتی را که از پیامبر نازل می شد مرتبا دریافت نموده ،با یک نوع خط کوفی که متداول ترین خط آن زمان بود می نوشتند.این عده را(کتاب وحی)یعنی نویسندگان وحی می کفتند.تعداد این افراد را مورخان 43 نفر می نوشتند.در میان این 43 نفر(حضرت علی(ع))و (زید بن حارث) در کار نوشتن آیات زحمت کشیده اند.آنان همیشه ملازمت حضور پیامبر را داشته اند و با راهنمایی و سرپرستی دقیق پیامبر(ص)،تمام آیات نازل شده را می نوشتند. نام چه پیامبرانی در قرآن آمده است؟ علاوه بر نام پیامبر اسلام،حضرت محمد(ص)،نام 25 تن دیگر از پیامبران در قرآن آمده است که عبارتند از:ادم،ابراهیم، ادریس ، اسحاق ،اسماعیل ،الیاس ،ایوب ،داوود ،ذوالکفل ،زکریّا ،سلیمان ،شعیب ،صالح ،عزیز ،عیسی ،لوط ،موسی ،نوح ، هارون ،هود،الیسع،یحیی، یعقوب ، یوسف و یونس(ع).از میان این پیامبران بیش از همه نام موسی(ع) در قرآن تکرار شده و37 بار در قرآن امده است. قرآن نخستین بار در کجا به چاپ رسید؟چاپهای بعدی آن در کجا بود؟ نخستین بار قرآن چاپی در سال1694میلادی در هامبورگ،با مقدمه ی لاتینی به اهتمام ابراهیم اتکلمان انتشار یافت و سپس در سال 1768در لایپزیک و در سال 1787 در پترزبورگ با سرمایه ی کاترین دوم ملکه ی روسیه و در 1841 میلادی با مقدمه ی لاتین از طرف وگستا و فلوگل آلمانی ودر 1842 میلادی در هند و در 1880 میلادی در عثمانی چاپ و منتشر شد.
[ چهار شنبه 7 تير 1391برچسب:قرآن,ترتیب نزول سوره های قرآن,نام پیامبران آمده در قرآن,چاپهای اولیه قرآن,چاپهای بعدی قرآن, ] [ 1:14 ] [ علیرضا فیاضی ]
دين اسلام
می دانیم پیغمبر ما خاتم است و دین او خاتم و جاودانه است و بلکه پیغمبران گذشته همه مقدمه بوده اند، یعنی در واقع مراحل ابتدائی را می گذرانده اند و بشر هم در مکتب آنها مراحل ابتدائی را پشت سر می گذاشته تا آماده بشود برای مرحله نهایی و با آمدن دین اسلام دیگر پیامبر جدیدی در عالم نخواهد آمد و این دین به صورت پایدار در عالم باقی خواهد ماند.
اهل کتاب چه کسانی هستند؟
اهل کتاب اصطلاح فقهی که برای نخستین بار در قرآن از ان یاد شده است. مقصود از اهل کتاب ،پیروان مذاهب و ادیانی می باشد که پیامبران آنان دارای کتاب بوده اند که از سوی خداوند برای هدایت انسانها به او وحی شده باشد.قرآن در ده ها آیه و در سوره های مختلف از اینان یاد نموده است.تعبیراتی که قرآن استعمال نموده است،در عین تعدد در لفظ کتاب با یکدیگر مشترک هستند و به این ترتیب قرآن از اینان با اصطلاح اهل کتاب یاد کرده است و گاهی الذین آتینا هم الکتاب و گاهی الذین اوتوالکتاب و گاهی دیگر با الذین اوتو نصیبا من الکتاب یاد می کند.فقها با استناد به آیات قرآن و روایات، عنوان اهل کتاب را در رتبه ی اول شامل:یهودیان،نصیریان(مسیحیان) و صایبین نموده اند و سپس پیروان بعضی از مذاهبی مانند مجوسی (زرتشتیان) را نیز به عنوان اهل کتاب ملحق نموده اند.
آیه هایی از قرآن درباره اهل کتاب
يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِّمَّا كُنتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ قَدْ جَاءكُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُّبِينٌ
اى اهل كتاب پيامبر ما به سوى شما آمده است كه بسيارى از چيزهايى از كتاب [آسمانى خود] را كه پوشيده مىداشتيد براى شما بيان مىكند و از بسيارى [خطاهاى شما] درمىگذرد قطعا براى شما از جانب خدا روشنايى و كتابى روشنگر آمده است
وَأَنزَلَ الَّذِينَ ظَاهَرُوهُم مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِن صَيَاصِيهِمْ وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقًا تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِيقًا
و كسانى از اهل كتاب را كه با [مشركان] همپشتى كرده بودند از دژهايشان به زير آورد و در دلهايشان هراس افكند گروهى را مىكشتيد و گروهى را اسير مىكرديد
قَاتِلُواْ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلاَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَلاَ يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَلاَ يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حَتَّى يُعْطُواْ الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ
با كسانى از اهل كتاب كه به خدا و روز بازپسين ايمان نمىآورند و آنچه را خدا و فرستادهاش حرام گردانيدهاند حرام نمىدارند و متدين به دين حق نمىگردند كارزار كنيد تا با [كمال] خوارى به دستخود جزيه دهند
يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنزِلَتِ التَّورَاةُ وَالإنجِيلُ إِلاَّ مِن بَعْدِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ
اى اهل كتاب چرا در باره ابراهيم محاجه مىكنيد با آنكه تورات و انجيل بعد از او نازل شده است آيا تعقل نمىكنيد
وَدَّت طَّآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ وَمَا يُضِلُّونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ
گروهى از اهل كتاب آرزو مىكنند كاش شما را گمراه مىكردند در صورتى كه جز خودشان [كسى] را گمراه نمىكنند و نمىفهمند
وَقَالَت طَّآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُواْ بِالَّذِيَ أُنزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُواْ آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ و جماعتى از اهل كتاب گفتند در آغاز روز به آنچه بر مؤمنان نازل شد ايمان بياوريد و در پايان [روز] انكار كنيد شايد آنان [از اسلام] برگردند تعداد سماوات چنان که از برخی آیات بر می آید تعداد آسمانها هفت تا است. هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ اوست آن كسى كه آنچه در زمين است همه را براى شما آفريد سپس به [آفرينش] آسمان پرداخت و هفت آسمان را استوار كرد و او به هر چيزى داناست
وَلَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرَائِقَ وَمَا كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غَافِلِينَ به راستى [ما] بالاى سر شما هفت راه [آسمانى] آفريديم و از [كار] آفرينش غافل نبودهايم پس شکی باقی نمی ماند که سماوات هفت گانه است و هفت به معنای عدد حقیقی هفت است و نه به عنوان نماد کثرت زیرا اولا خلاف ظاهر آیات است . ثانیا وقتی از عدد هفت به عنوان کثرت استفاده می کنند که عدد واقعی مورد نظر در همان حدود باشد و مثلا برای سیصد شی عدد هفت را به کار نمی برند.در حالی که می دانیم طبق نظر علمای نجوم شمار کهکشان ها از میلیون ها تجاوز می کند در این صورت چگونه می توان عدد هفت را برای بیان کثرت به کیر برد؟! تعداد ارض از ظاهر آیات بر می آید که عدد ارض یکی است و در هیچ آیه ای ارضین نفرموده است.تنها در یک آیه احتمال تعدد ارض به چشم می خورد ((خداست آنکه آفرید هفت آسمان را و از زمین نیز همانند آنرا و امر عالم بین آنها تردد است.)) اما در همین آیه نیز می بینیم که تعبیر ارضین به کار نرفته است،بنابراین دلالت قطعی بر تردد زمین ندارد و معلوم است که همانندی آسسمان ها و زمین در این آیه در چیسیت:از نظر عددی است یا عناصر یا از نظر اتقان. اگر چه نمی توان احتمال تردد زمین را نادیده گرفت ب ویژه که درربرخی دعا ها از معصوم آمده است:"و الارض السبیع" هر چند در این مورد نیز نمی توان گفت منظور امام هفت کره ی زمین است بلکه ممکن است منظور قطعات هفت گانه ی زمین باشد زیرا زمین مجموعه قطعات خشکی است که از آب بیرون زده است ولی همین تقسیم نیز ،حد و مرز مشخصی ندارند چزا که دو قاره ی آسیا و اروپا دو قاره هستند که مرز آبی مشخصی ندارند .آنچه در نهایت باید تاکید کرد در هر صورت همه ی این حرف ها صرف احتمال است و نمی توان در مورد هیچ یک نظر قطعی داد. |
|
[ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ] |