هر چی بخواهید.
این سایت را حمایت می کنم

فروشگاه آنلاین


هر چی بخواهید.
در این وب شما هر مطلبی رو از هر موضوعی میتونید ببینید.
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هر چیزی که بخواهید. و آدرس everysubjects.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





تعریف دین

 

 

 

دین مجموعه‏ای از عقاید، اخلاق، قوانین فقهی و حقوقی است که از ناحیه خداوند برای هدایت و رستگاری بشر تعیین شده است. پس دین، مصنوع و مجعول الهی است، به این معنا که قوانین فقهی و محتوای حقوقی آن را خداوند تشریع و جعل می‏کند، همان‏گونه که محتوای اخلاقی و اینکه چه اموری جزء اصول اعتقادی این مجموعه باشد نیز از طرف خداوند تعیین می‏گردد.

 

 

 

برخی نکات در این جا قابل توجه است:

 

 

 

-1  مفاهیمی مثل خداوند، بهشت، دوزخ، معاد و ملائکه عین دین نیستند بلکه از سنخ وجودات و حقایقی هستند که در عالم وجود دارند. خداوند مبدأ به وجود آورنده دین و منبع احکام اعتقادی، اخلاقی و عملی است. درحالی که دین امری علمی و اعتقادی است. برای مثال جمله ?فاعلَم اَنَّهُ لااِلهَ اِلاَّالله?؛ پس بدان که خدایی جز الله نیست گزاره‏ای(جمله ای) دینی است که محتوای آن جزء دین است. یعنی اعتقاد به اینکه خدا هست و واحد است بخشی از اعتقادات در دین است؛ امّا خودِ خداوند بخشی از دین نیست. بلکه مبدأ ایجاب آن است.

 

 

 

-2نکته دیگر آنکه لازم است میان دین و «تدیّن» تمیز داده شود. همچنان که اشاره شد، دین اصولی دارد و فروعی که عقاید، اخلاق، قوانین، احکام فقهی و حقوقی را دربرمی‏گیرد و جملاتی از محتوای این مجموعه (دین) گزارش می‏دهند و محتوای این گزاره‏ها(جملات) دین است؛ امّا تدیّن عبارت است از پذیرش محتوای این جملات که از این پذیرش به «ایمان» تعبیر می‏شود.

 

دین مجموعه‏ای از عقاید، اخلاق، قوانین فقهی و حقوقی است که از ناحیه خداوند برای هدایت و رستگاری بشر تعیین شده است. پس دین، مصنوع و مجعول الهی است، به این معنا که قوانین فقهی و محتوای حقوقی آن را خداوند تشریع و جعل می‏کند، همان‏گونه که محتوای اخلاقی و اینکه چه اموری جزء اصول اعتقادی این مجموعه باشد نیز از طرف خداوند تعیین می‏گردد.ساختن و تدوین دین کار خداست؛ امّا تدین و ایمان، کار نفس بشر است. بنابر این با هم متفاوتند.

 

 

 

-3 نکته دیگر آنکه بحث کنونی ما از دین فقط در فضای اسلام است؛ یعنی از دین اسلام بحث می‏کنیم؛ نه هرچه که نام دین به خود گرفته است چون این قسم ادیان با حقیقت عقل کاری ندارند تا از نسبت این دو بحث شود. محور بحث کنونی بررسی نسبت دین حق با عقل است، بنابراین دین به عنوان مفهومی که همه ادیان شناخته شده (اعم از حق و باطل) را پوشش می‏دهد، محل بحث کنونی نیست.

 

عقل بسیاری از دستورهای ادیان یاد شده را ناقص و یا باطل می‏داند. بنابراین در برابر آنها موضع می‏گیرد و به خرافی بودن آن فتوا می‏دهد.عقل بسیاری از ادیان را محصول وهم و خیال می‏داند؛ اما در برابر دین حق؛ یعنی اسلام خاضع است. این عقل است که در برابر ادیان بی‏ریشه و بی‏اساس ثنوی و بت پرست می‏ایستد. در مقاله بعد مقصود از عقل را بیان میداریم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 7 تير 1391برچسب:, ] [ 1:2 ] [ علیرضا فیاضی ]
<< مطالب جدیدتر ........ مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

در وبلاگ من می تونید از هر موضوعی مطلبی ببینید.لطفا نظردادن را فراموش نکنید.
موضوعات وب
امکانات وب